středa 4. ledna 2017

TOP3 garance "navždy" a "napořád"

     Od začátku svého působení Air Bank a.s. zaručovala, že úrok na spořicím účtu bude vždy mezi třemi nejvyššími ze všech bank v České republice. Nazvali to TOP3 garance a hojně propagovali. V reklamách se stále omílala slova "vždy" a  "trvale" a podobně.

     5 let po zahájení činnosti nadělila banka svým zákazníkům dárek - úrok snížila na nulu (0 %). Nabízí dodatečný prémiový úrok, pokud splníte řadu podmínek. Pokud vás také naštvalo, že "navždy" v podání Air banky je 5 let a nechcete o tom jen vykládat u piva v hospodě, tak mám pro vás několik tipů, co by se tímto dalo dělat. Vše vyřídíte přes Internet od počítače z pohodlí vašeho domova a nedá to moc práce.

Nejdříve trochu faktů:

11-2011 - TOP3 garance napořád. Ukázka reklamního videa, zatím ještě stále dostupného na https://www.youtube.com/watch?v=L09lSJT0aM8:
Televizní reklama TOP3 garance napořád
Úrok vždy mezi třemi nejvyššími (2011-2016)
TOP3 garanci zrušíme od 1.1.2017 (11-2016)

Přepis rozhovoru:
 „Jak, tři nejvyšší.“ „Prostě tak. Úrok na našem spořicím účtu vždycky patří mezi tři nejvyšší.“ „ Aha. A po týdnu to zase pěkně snížíte.“ „Ale ne.“  „Ne?“ „Air Bank bude držet úrok mezi třemi nejvyššími.“ „Aha.“ „A napořád.“ „Napořád?“ „Napořád.“ „Chachacha. Napořád?“ „U nás vždy spoříte s úrokem, který patří mezi tři nejvyšší. Zkuste změnu. Air Bank. I banku můžete mít rádi.„

(Musíme nabrat zákazníky, vymyslíme nějakou povídačku pro důvěřivé lidi.)

9 - 2015 - zavedeno bonusové úročení – pokud zákazník zaplatí aspoň 5x měsíčně kartou, dostane vyšší úrok než úrok podle TOP3 garance - viz zpráva na www.airbank.cz, na serveru pujcka.cz.
(Máme už 400 000 zákazníků, ale nechceme jim platit tolik peněz na úrocích, úrok budeme dávat co nejnižší, aby ještě splnil podmínky TOP3. Časem pak TOP3 garanci zrušíme úplně.)

7 - 2016 - Air banka v tichosti odstranila slovo "vždy" z popisu TOP3 garance na svých stránkách - viz http://www.finparada.cz/3712-Zmeny-urokovych-sazeb-sporicich-produktu-na-zacatku-cervence.aspx Nebo si porovnejte Přehled úrokových sazeb přímo ze stránek Air banky - platný od 15.5.2016 a tento platný od 1.7.2016. Pro jistotu jsem uložil kopie - 15.5.2016, 1.7.2016.
Popis spořicího účtu na webu Air banky
(Smažeme slovo „vždy“, můžeme pak tvrdit, že popis spořicího účtu neobsahoval žádný závazek napořád, kdyby se náhodou někdo ozval.) – viz odpověď ČNB z 9-2017.

11-2016 - TOP3 garanci zrušíme, úrok bude 0 % - https://www.airbank.cz/5let/
"Na konci letošního roku totiž zrušíme TOP3 garanci a její současnou sazbu 0,3 % snížíme na nulu."
(TOP3 garanci zrušíme se zdůvodněním, že je to pro klienty výhodnější, neboť při 5 platbách kartou mají vyšší úrok (1%) než podle TOP3 garance (0,3%). Také můžeme tvrdit, že TOP3 garanci používá jen málo zákazníků, protože většina kvůli vyšším úrokům platí kartou.)

X-20XX - Lidé zneužívali naši definici aktivního klienta, někteří třeba kartou platili jen jednokorunové položky nebo rozdělili nákup na části, aby dosáhli na náš vysoký úrok na spořicím účtu. Pro ochranu poctivých klientů zavádíme hranici 5 000 Kč za platby kartou, běžný občan měsíčně zaplatí mnohem více, takže se to našich aktivních zákazníků nedotkne.
(Rozruch kolem zrušení už utichl, přitvrdíme v definici aktivního klienta. Předtím nás svazovala ta TOP3 garance, na začátku byla dobrá pro nalákání prosťáčků, teď už jsme se jí definitivně zbavili.)

Co se s tím dá dělat?

1) Napište do Air banky jako jejich klient, že se zrušením TOP3 garance nesouhlasíte. Byla slibovaná napořád a navždy, takže není důvod ji rušit. Mailová adresa: info@airbank.cz. Více viz Pošlete výhrady na info@airbank.cz

2) Napište řediteli, pokud vás odpověď od jejich helpdesku neuspokojila. Michal Strcula, generální ředitel. https://www.airbank.cz/o-air-bank/. Jeho mailová adresa není uvedena, pravděpodobně bude ve tvaru jmeno.prijmeni@airbank.cz, tj. michal.strcula@airbank.cz.

3) Máte-li účet u Googlu, napište komentář k jejich lživému videu, dokud tam ještě je. https://www.youtube.com/watch?v=L09lSJT0aM8

4) Podejte u České národní banky stížnost na nekalou reklamu. Více v samostatném příspěvku
Stížnost na Air banku u ČNB. Pokud použijete předchystanou šablonu, jste hotoví za pár minut.

5) Pošlete stížnost na další instituce a úřady, které by mohly pomoci. Více v příspěvku Stížnosti poslané na další instituce.

6) Soudní žaloba. Nový občanský zákoník ponechává náhradu škody způsobené nekalou reklamou na soudním řízení mezi poškozeným spotřebitelem a společností, která škodu způsobila. Jako nejlepší varianta se mu zdá, kdyby se našel nějaký student právnické fakulty, který by si chtěl zkusit soudní řízení v praxi, a který je/byl zákazníkem Air banky. Problematická je výše způsobené škody, úroky jsou malé a tím i způsobená škoda. Šlo by možná uplatnit "přiměřené zadostiučinění", svým známým jsem chválil TOP3 garanci jako dobrou věc, která bude pořád. Po jejím zrušení mě začali pokládat za hlupáka a naivního člověka, který uvěří skoro všemu.

Současný stav

    Dvě organizace, Rada pro reklamu a Česká bankovní asociace konstatovaly, že reklama na TOP3 garanci porušila jejich etické kodexy. Rozhodnutí Rady pro reklamu je popsáno v příspěvku Rada pro reklamu - výsledky. O neetickém jednání psaly Hospodářské noviny, Aktuálně.cz (stejný text) a server E15.cz:
      Na základě dotazů serveru Měšec.cz se pokusil obhájit zrušení TOP3 garance ředitel marketingu Jakub Petřina. https://www.mesec.cz/clanky/jakub-petrina-air-bank-top3-garanci-jsme-zrusili. Podle ohlasů v diskusi se mu to moc nepovedlo.
      Sporná reklama je uvedena ve Wikipedii v popisu Air banky - https://cs.wikipedia.org/wiki/Air_Bank.
      Naštvanosti zákazníků si povšiml Tomáš Kubín a svém blogu https://tomaskubin.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=620933 píše o tom, zda lze mít rád banku, která chápe "napořád" jako "na neurčito".
     Lidovky.cz zveřejnili rozhovor s ředitelem Michalem Strculou. Říkal, že zrušení TOP3 garance bylo pro zákazníky výhodné, protože dávají přednost vyššímu bonusovému úroku. Air bank chce být pro zákazníky výhodná. U Rady pro reklamu si stěžoval jen jeden zákazník. Tradiční banka by video na Youtube smazala, my jsem tam dopsali, že tuto službu už neposkytujeme. - https://byznys.lidovky.cz/sef-air-bank-chteli-jsme-se-hlavne-vymezit-fgz-/firmy-trhy.aspx?c=A180212_223302_firmy-trhy_ele.
      ČNB se stále snaží zbavit se odpovědnosti nějak rozhodnout, v dalších příspěvcích se můžete dočíst, jak mi hází klacky pod nohy.
     

Přehled příspěvků:

TOP3 garance "navždy" a "napořád" Hlavní stránka.
1) Pošlete výhrady na info@airbank.cz Co poslat Air bance.
4) Stížnost na Air banku u ČNB Co poslat do ČNB.
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 11.1.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 1.2.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 20.2.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 15.3.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 28.4.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 15.5.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 7.8.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 7.9.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 24.10.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 20.12.2017
4) Kopie odpovědi ČNB Odpověď ČNB - 26.2.2018
5) Stížnosti poslané na další instituce Co poslat jinam – finanční arbitr apod.
5) Rada pro reklamu - výsledky Rozhodnutí Rady pro reklamu.
5) Rada pro reklamu - prvotní rozhodnutí Rozhodnutí Rady pro reklamu – kopie prvotního rozhodnutí.
5) Rada pro reklamu - odvolání Air banky Rozhodnutí Rady pro reklamu – kopie odvolání.
O kolik se Air banka obohatila? Odhad příjmů, které Air banka mohla získat klamavou reklamou.
Občan proti úředníkům – jak je přinutit k činnosti Moje zkušenosti s úředníky z ČNB.